onsdag 20 mars 2013

främling var är du

Det har nu gått nästan 2 år sedan jag skrev, mycket har hänt sedan dess. Har gått i pension, men jobbar fortfarande, men nu som väktare på ett asylboende.Detta har gett mig mycket i mitt liv, insikten om andra människors situation, deras händelser i livet, samt deras förhoppning om att skapa sig ett nytt liv i fred och försoning.
Dagligen möter jag olika människor med olika religösa bakgrunder, men där jag jobbar har vi lagt allt detta bakom oss, här är vi människor och vi behandlar alla lika oavsett religon,bakgrund eller hudfärg. På grund av denna behandling så har vi ett väldigt gott förhållande på boendet, alla hjälper alla och alla respekterar varandra som människor,
Jag har fått mycket respekt från alla och dom får denna respekt tillbaka från mig.
På detta boende kallas jag för mäster Bo, eller pappa. Är det något som behövs kläder eller annan hjälp så kan dom alltid ringa eller prata med mig så får dom den hjälp som dom behöver. Barnen kommer alltid fram och ger en kram eller puss på kinden, Dom vuxna ger en kram. Dom bjuder på mat och fika, har fullt sjå med att tacka nej till många bjudningar på grund av att jag skulle efter ett tag se ut som en julgris.
Vi pratar mycket om detta med hat mellan människor och dom anser många att religionen ställer till mycket elände, för om man tittar bara på dom som människor finns det inget att hata, blandar man in religon samt vilka ledare man har så blir det automatiskt problem, för alla ledare för olika religioner vill ha makt över folket, att dom ska följa deras regler. glöm detta och följ hjärtat, sig nej till att skada eller hata någon annan. så skulle världen se annorlunda ut. Religionen och dess budskap är till för den egna sinnesfriden inte till för att döda varandra. Många ber till allah eller till gud. när dom kommer,har inga vinterkläder, har ännu inte idag sett att någon har fått sådant av allah eller gud, utan det är mäster Bo som har gett dom det. Jag är inte religös, utan följer mitt hjärta och mina känslor, på grund av detta så har jag inga problem med andra människor. Tänk på att bemöta andra på samma sätt som du vill bli bemött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar